Groene Wegel 2, 9230 Wetteren

De terreinen van onze scoutsgroep zijn gelegen in de Groene Wegel te Wetteren. De naam van onze straat zegt genoeg. Het is een oase van groen en rust en het is er absoluut veilig om te spelen. Aangezien we buiten het centrum gelegen zijn is er is niet zo veel verkeer. De auto's die toch willen passeren moeten over een verkeersdrempel, waardoor hun snelheid geremd wordt.

Recent hebben we onze houten chalets vervangen door gloednieuwe, geïsoleerde houtskeletbouw. Onmogelijk zonder ons oudercomité en de steun van sympatisanten.

Het is onze prioriteit om te voldoen aan de brandveiligheidsnormen: we hebben een brandcentrale, een reglementaire nooduitgang, buitendeuren met een paniekbaar, rookmelders, brandblusapparaten (jaarlijkse controle) en branddekens in de keuken.

Takverdeling

Leden worden opgedeeld in leeftijdsgroepen op basis van geboortedatum.

Kapoenen 2016 - 2017

De Kapoenen is de tak voor de allerkleinsten. Het leven van een kapoen (6-8) is er één vol spel, fantasie, creativiteit en expressie.

Wouters 2013 - 2015

Wouters krijgen ruimte en kansen om dingen uit te proberen en van elkaar te leren. Ze verleggen hun grenzen, halen kattenkwaad uit en kunnen vooral onbezorgd spelen.

Jonggivers 2010 - 2012

Jonggivers krijgen een waaier van mogelijkheden om mee te beslissen, zelf de handen uit de mouwen te steken en allerlei vaardigheden onder de knie te krijgen.

Givers 2007 - 2009

Givers trekken samen op, hun vrienden zijn heilig. Ze hechten heel veel belang aan de groepssfeer. Van hun leiding krijgen ze alle mogelijkheden, ervaringen, spanning en enthousiasme die ze alleen binnen scouting kunnen vinden.

Jin 2006

Jin, Jij en Ik een Noodzaak. Als jin sta je op een grens: die tussen lid en leiding. In hun eigen 'jonge' stijl werken ze gekke activiteiten, projecten en zelfs hun kamp uit.

Kapoenen

Lid worden

Hoewel het scoutsjaar officieel start in september kunnen we nieuwe leden doorheen het volledige jaar inschrijven. Nieuwe leden kunnen gratis twee keer proberen voor ze zich moeten inschrijven. Daarna kunnen ze zich via deze website online inschrijven.

Bij de eerste inschrijving ontvangt het lid zijn eerste scoutsdas gratis. Het uniform moet je zelf aankopen. Meer info over het uniform vind je verder op deze pagina. We vragen bestaande leden om ook elk jaar hun contactgegevens (adres, telefoonnummer, e-mail, ...) en medische gegevens na te kijken zodat deze correct blijven.

Zomerkamp

In de zomer gaan we op kamp. Dit is een mooie afsluiter van een ongetwijfeld leuk scoutsjaar. De kapoenen en wouters gaan op ‘klein kamp’. Ze verblijven in lokalen waar sanitaire voorzieningen en een keuken aanwezig zijn. De jonggivers en givers gaan op ‘groot kamp’. Dit is een tentenkamp in de Ardennen. Voor beide kampen komen we in juni en juli bij iedereen langs om wat uitleg te geven over het verloop van de kampen en om in te schrijven.

Kampdata 2022

Kapoenen: 1 augustus tot 5 augustus 2022

Wouters: 5 augustus tot 11 augustus 2022

Jonggivers: 1 augustus tot 11 augustus 2022

Givers: 1 augustus tot 11 augustus 2022

Groot kamp 2019
Lokalen en terrein

Het oudercomité

Ouders schrijven hun kroost in, omdat ze zelf ooit bij de scouts waren, omdat ze het belangrijk vinden dat hun kinderen met anderen spelen, omdat de kinderen er sociale vaardigheden leren. Ze schenken hun vertrouwen aan een groep jonge leiders en leidsters, die telkens weer paraat staan om de kinderen een mooie zondagnamiddag te bezorgen.

Achter onze leidingsploeg staat het oudercomité en de materiaalmeesters : een groep geëngageerde ouders en oud-leiding die de werking ondersteunen en een vzw vormen.

Ze staan actief in voor tal van praktische zaken: het verhuur van het lokaal, kleine en grotere herstellingswerken, gras maaien, onderhoud van het bos, naar het containerpark rijden, pannenkoeken bakken op de startdag… Elk jaar organiseren we het eetfestijn op een zondagmiddag dat we afsluiten met een toneeltje/show van de scoutsleden.

Het verhuur van de lokalen en het terrein wordt door het oudercomité geregeld, en is bovendien hun belangrijkste bron van inkomsten.